حواشی بنزین سوپر تهران: شکل‌گیری بازار سیاه در پی دوباره‌عرضه؟

در تهران روزانه 21 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که کمتر از 10 درصد آن بنزین سوپر است.

به گزارش راه شلمچه به نقل از تسنیم، طبق آمارها، در سال جاری به‌طور میانگین 21 میلیون لیتر بنزین در استان تهران روزانه مصرف می‌شود. در مواقعی که بنزین سوپر در دسترس باشد، مقدار مصرف این نوع سوخت بین یک تا 2 میلیون لیتر بوده که این میزان کمتر از 10 درصد کل مصرف را شامل می‌شود و بقیه به بنزین معمولی اختصاص دارد.

این در حالی است که در سطح ملی، متوسط مصرف روزانه بنزین به 124 میلیون لیتر می‌رسد و استفاده از بنزین سوپر در این بازه بین صفر تا 5درصد متغیر است.

تفاوت اصلی بین «بنزین سوپر» و «بنزین معمولی» در عدد اکتان آنها قرار دارد که اکتان بنزین معمولی (قرمز) 87 و بنزین سوپر (سبز) 95 است؛ همچنین رنگ نازل بنزین معمولی در پمپ‌بنزین‌ها قرمز و نازل بنزین سوپر سبز است.

عدد اکتان معیاری برای سنجش قابلیت تحمل سوخت در فشارهای بالا است؛ به این معنا که بنزین سوپر می‌تواند فشاری بیشتر از بنزین معمولی را تحمل کرده و به تأخیر در انفجار آن کمک کند.

هرچه رقم اکتان یک سوخت بیشتر باشد، در برابر احتراق زودرس مقاوم‌تر است و با جرقه شمع، در زمان مناسب منفجر می‌شود و تولید آلایندگی کمتری دارد.

یک سوخت با کیفیت باید تنها با جرقه شمع احتراق پیدا کند و شعله آن باید به آرامی درون اتاقک احتراق پیش برود تا انرژی مؤثری بر پیستون وارد کند.

بنزین معمولی به دلیل قدرت ناکافی، برای برخی خودروهای باکیفیت بالا مناسب نیست و نمی‌تواند شتاب‌دهی لازم را فراهم آورد؛ افزودنی‌های موجود در بنزین سوپر کمک می‌کند تا رسوبات کربنی در انژکتورها حذف شده و به تدریج کارآیی خودرو را ارتقا بخشد.

اگر در موتوری که به بنزین سوپر نیاز دارد، از بنزین معمولی استفاده شود، این امر منجر به عدم یکنواختی در تزریق سوخت و تولید نیروی کمتر در موتور می‌شود و در طولانی‌مدت به آن آسیب می‌زند.

از این رو، رانندگان خودروهای با کیفیت بالا و بیشتر خودروهای وارداتی به دنبال عرضه بنزین سوپر هستند و به دلیل فقدان اطلاع‌رسانی دقیق از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، گروه‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک اطلاعات در خصوص محل‌های عرضه بنزین سوپر شکل گرفته‌اند و انتقال تجربیات شخصی خود را چالش می‌کنند. این روند در تهران نسبت به سایر شهرها بیشتر مشهود است.

در پایتخت، از ابتدای مهرماه دوباره عرضه بنزین سوپر آغاز شده و گزارشات مردمی حاکی از حواشی جالبی در مورد این عرضه است.

برخی از جایگاه‌های سوخت تهران به طور خاص بنزین سوپر را به مشتریان خود عرضه می‌کنند و شواهد نشان می‌دهد که این کارکنان به مشتریان وفادار خود نسبت به دیگران اولویت می‌دهند.

بر اساس گزارشات مردمی، کارکنان برخی جایگاه‌های شمالی تهران با دریافت پول اضافی، به تعدادی از مشتریان به‌صورت ویژه، بنزین سوپر می‌دهند و به افرادی که در صف انتظار هستند، اعلام می‌کنند که عرضه تمام شده است.

به علاوه، برخی از افراد بیش از یک ساعت در صف انتظار بودند و در نهایت مجبور به خرید بنزین معمولی شدند. به نظر می‌رسد که نداشتن نظارت کافی از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، به ایجاد یک بازار سیاه برای بنزین سوپر منجر شده و این ماده با قیمتی به مراتب بالاتر از 3500 تومان به دست متقاضیان می‌رسد. اگر هزینه‌های اضافی دریافت شده بابت عرضه بنزین سوپر را نیز در نظر بگیریم، قیمت آن به حدود 10 هزار تومان در هر لیتر نیز می‌رسد.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار