آمارسازی «جواد امام» برای سانسور خدمات دولت سیزدهم در حوزه برق!

مدعیان اصلاحات که این روزها پشت سر رئیس‌جمهور منتخب جمع شده‌اند، با ارائه آمارهای غلط، در پی تخطئه دستاوردهای دولت سیزدهم و بازگرداندن کشور به بی‌برقی دوران روحانی در دولت پزشکیان هستند.

به گزارش راه شلمچه، «جواد امام» از حامیان مسعود پزشکیان؛ رئیس‌جمهور منتخب با هشدار به دولت چهاردهم، مدعی شده است: ‏رود کارون شامل پنج سد است. کارون ۴، کارون ۳، شهید عباسپور، مسجدسلیمان و گتوند که توسط دو شرکت آب و نیرو، و آب و برق خوزستان مدیریت می‌شوند. ‏عمده انرژی برقابی کشور از این رودخانه تأمین می‌شود که معادل هشت هزار مگاوات است. ‏ 

او افزود: در حال حاضر با خروج بی‌ضابطه آب سدها به‌طرز عجیبی روزانه ۱۲۳ هزار و ۹۷۷ مگاوات ساعت انرژی برق تولید می‌شود و به‌سرعت تراز سدها پایین می‌آید. ‏ با روند فعلی حداکثر تا ۲۰ روز آینده در ماه خرماپزان (مرداد) و در روزهای تحلیف رئیس‌جمهور جدید، سدهای کارون ۴ و کارون ۳ به تراز حداقل خواهد رسید و سه هزار مگاوات از مدار خارج خواهد شد. ‏

حامی رئیس‌جمهور منتخب ادامه داد: طی تقریباً ۲۰ روز بعد، سد شهید عباسپور و مسجد سلیمان از مدار خارج و تولید گتوند هم تقریباً صفر خواهد بود. این یعنی کابینه جدید با کسری هشت هزار مگاوات انرژی برقابی کار خود را آغاز خواهد کرد. 

خبرآنلاین هم از قول یک فعال سیاسی که ضمنا کارشناس انرژی هم هست (!) نوشت که «در دولت سیزدهم و در حوزه انرژی بیش از ۱۴ مورد ترک فعل اساسی بی‌توجهی به قوانین برنامه وجود داشته است که منجر به خسارات شده است.»

استرس دادن به مردم؛ عادت دیرینه اصلاح‌طلبان

گفتنی است،‏ یکی از عادات دیرینه اصلاح‌طلبان که اغلب تئوری باف هستند و کار اجرائی نکرده‌اند استرس دادن به مردم در موضوعات مختلف و سپس قطع مایحتاج مردم همچون آب، برق، گاز و... است که در دولت روحانی تجربه شد. در واقع، استرس ناشی از بی‌تجربگی خود را به مردم تحمیل می‌کنند و بعد هم مشکل ایجاد می‌کنند و بعد هم می‌گویند نمی‌گذارند.

این در حالی است وزارت نیروی دولت سیزدهم در حالی کار را به دست گرفت که 15 هزار مگاوات ناترازی برق، به ارث برده بود اما با وجود افزایش بی‌سابقه دما و کم بارشی‌های بی‌سابقه (که بعضا به خشکسالی تبدیل شد) بدون نق زدن از کم آبی و ناترازی برق، با آرامش مشکلات را با مردم در میان گذاشت و بار اصلی کار را هم بر دوش خود گرفت.

وزارت نیرو در دولت سیزدهم، با روش‌های تشویق و پاداش به مردم، افزایش 9 هزار مگاوات به ظرفیت و به‌کارگیری بهینه و با مدیریت ظرفیت موجود، جابه‌جایی ساعت کار ادارات، انجام طرح‌های آبرسانی در خوزستان، همدان، سنندج، شهرکرد، سیستان و انتقال آب دریا و... امور آب و برق مردم و صنایع را بدون خاموشی و بی‌آبی مدیریت کرده است. فقط یک قلم رفع آلودگی آب تهران بر اثر ریزش کوه در زمان کوتاه، یک رکورد جهانی است که بعید است تئوری‌بافان، توان اجرای ذره‌ای از آن را داشته باشند. 

حال خوش سدهای خوزستان

بر اساس به روزترین آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران و بر خلاف آمارسازی مدعیان اصلاحات، سدهای زنجیره کارون هم اکنون با ذخیره ۱۰ میلیارد و 500 میلیون متر مکعبی ۸۶ درصد پرشدگی دارند. سد دز نیز به تنهائی با ذخیره دو میلیارد و 400 میلیون متر مکعب ۹۳ درصد پرشدگی را به ثبت رسانده است. از سوی دیگر پس از مدت‌ها سد کرخه نیز با ذخیره دو میلیارد و 900 میلیون متر مکعب به پرشدگی ۵۶ درصدی رسیده است.

شرکت مدیریت منابع آب ایران،‌ بهره‌برداری اصولی و منطبق با برنامه پویایی منابع و مصارف را علت پرشدگی سدهای استان خوزستان عنوان کرده است. سدهای زنجیره کارون، دز و کرخه به ترتیب شش، ۱۴ و یک درصد بیشتر از سال گذشته در این زمان آب ذخیره کرده‌اند.از طرفی ذخیره سدهای دز، زنجیره کارون و کرخه به ترتیب ۲.۲، یک و شش دهم و یک و نیم برابر میزان آب سدها در تابستان ۱۴۰۰؛ یعنی زمانی است که دولت سیزدهم، مسئولیت کشور را از دولت دوازدهم تحویل گرفت.

خطر بازگشت به وابستگی غذایی

البته ممکن است اصلاح‌طلبان، به دنبال سیاست نکاشت کشاورزی و وابسته کردن امنیت غذایی کشور باشند. چیزی که در سال آخر دولت روحانی رخ داد و کشور را به واردات هفت میلیون و 500 هزار تن گندم وادار کرد. خوزستان، امسال نزدیک به دو میلیون تن گندم (40 درصد گندم تولیدی در سال آخر دولت روحانی) تولید کرده و این مسئله، مافیای واردات مواد غذایی را عصبانی کرده است.

کم‌کاری دولت گذشته در تولید برق موجب خاموشی‌های گسترده شده بود. گفته می‌شد که این خاموشی‌ها حتی تا دو سال دیگر هم ادامه خواهد داشت اما دولت سیزدهم، خیلی زود بر مشکلات فائق آمد.

وضعیت صنعت برق در دولت دوازدهم موجب شده بود که حتی «عیسی کلانتری»؛ معاون رئیس‌جمهور وقت و از مخالفان سرسخت خودکفایی کشاورزی و امنیت غذایی، در یک نشست خبری بگوید یا مردم باید قطع برق را تحمل کنند یا سوخت آلوده نیروگاه‌ها را و نمی‌توان هم هوای تمیز داشت و هم اینکه برق قطع نشود.

مسئله تأمین برق در دولت دوازدهم به حدی جدی شده بود که حتی در فصل‌های سرد سال نیز برق برخی از مناطق کشور در طول شبانه‌روز چندین بار قطع شده بود و به استناد آماری که شرکت توانیر داده بود این قطع ناگهانی برق موجب شد تا وسایل الکتریکی مصرف‌کنندگان دچار آسیب جدی شود. ضمن اینکه حسن روحانی؛ رئیس‌جمهور وقت، به جای آنکه برنامه مشخصی در تولید برق داشته باشد گفته بود: در خاموشی‌ها، مهم این است که مردم از ساعات آن مطلع باشند تا بتوانند پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند.

رکورد مصرف در دولت سیزدهم

نکته  قابل توجه درباره ارزش کار دولت سیزدهم، تأمین پایدار برق علی‌رغم رکوردشکنی‌های پیاپی مصرف است. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، روز یکشنبه 17 تیرماه در ساعت ۱۴ و ۵۰ دقیقه، میزان مصرف برق به رقم ۷۶ هزار و ۸۶ مگاوات رسید. این میزان مصرف در مدت مشابه سال گذشته رقم ۷۱ هزار و ۴۸۶ مگاوات بوده که رشد بیش از چهارهزار مگاواتی را در امسال نشان می‌دهد. همچنین شب یکشنبه در ساعت ۲۰ و ۵۲ دقیقه، عدد مصرف به ۷۱ هزار و ۱۶۸ مگاوات رسید. درحالی‌که سال گذشته در همین بازه زمانی عدد مصرف ۶۷ هزار و ۲۰۱ مگاوات بود.

رشد 22 درصدی تحویل برق به صنایع فولادی

لازم به ذکر است که دولت شهید رئیسی موفق شده در کنار تأمین برق خانگی، برق صنایع را هم بیش از سال‌های گذشته فراهم کند. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط وزارت نیرو، در فصل گرم سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ میزان برق تحویلی به صنایع بزرگ ۲۵ درصد افزایش یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد در ماه گذشته نیز برق تحویلی به اکثر صنایع بزرگ افزایشی بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، در چهار ماه گرم سال گذشته نیز متوسط برق تحویلی به صنایع فولادی ۳۵۹۴ مگاوات بود و به ترتیب نسبت به سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ به میزان 2/2 و 22 و سه دهم درصد افزایش داشت.

 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار