غلامحسینی:

«رایانه سپهر»

ارگان های دولتی و حاکمیتی به پیروی از نظر مقام معظم رهبری نام واحدهای متبوع خود را به «رایانه سپهر» تغییر دهند.

راه شلمچه- احمد غلامحسینی، دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق و اندیشه امام خمینی (ره)؛ رهبر فرزانه انقلاب اسلامی هم زمان با سالروز ولادت با سعادت امام حسن مجتبی علیه السلام و در دیدار با شاعران که در تاریخ ششم فروردین 1403 در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد فرمودند:
«ما از زبان فارسی داریم غفلت میکنیم. حالاها متأسّفانه هجوم زبانهای بیگانه هم زیاد شده؛ هجوم زبانهای اروپایی، غربی و بالخصوص انگلیسی زیاد شده، همین‌طور بی‌دریغ مصرف میکنند. به نظر من عکسش باید انجام بگیرد؛ بایستی معادلهای فارسی [ترویج بشود]. ما «هلیکوپتر» را تبدیل کردیم به «بالگرد»؛ هم قشنگ‌تر از «هلیکوپتر» است، هم آسان‌تر از «هلیکوپتر» است، هم ایرانی است، هم [معنا را] نشان میدهد. البتّه افغانها این را «چرخ‌بال» معنا کرده بودند که درست نبود؛ «بالگرد» بهتر از «چرخ‌بال» است. ما از این کارها خیلی زیاد میکنیم. چند نفر برای دیدار امشب نوشته‌هایی برای من فرستاده بودند، من در نوشته‌ی آقای فیض یک کلمه‌ای دیدم که خیلی خوشم آمد: «رایانه‌سپهر».

 نمیدانم چه کسی این را تولید کرده؛ خب قشنگ است! به جای «فضای مجازی» [گفته] «رایانه‌سپهر». از این قبیل خیلی زیاد است. عجیب هم به نظر نیاید؛ یک مقداری که انسان عادت بکند، میبیند خیلی هم قشنگ است. به نظر من این کار هم بایستی انجام بگیرد و امیدواریم که دوستان بتوانند اینها را دنبال کنند؛ یعنی واقعاً نگذارند حجم لغات فرنگی در داخل زبان فارسی، دیگر بیش از این بشود؛ یک مقداری از این کم کنند و به زبان فارسی یک خلوصی بدهند تا یک زبانِ نابِ فارسی باشد ان‌شاءالله.»


تبدیل و تصرف در نام‌گذاری‌ها و واژگان پیرو تایید صریح یا ضمنی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی می تواند زمینه ای از ضروررت فرهنگ‌سازی و پژواک سیاست‌ها و اولویت‌های نظام مقدس اسلامی باشد. اگر رهبر معظم انقلاب اسلامی، ترجیح به کارگیری لغت و کلمه ای را در سخنان خود ابراز می کنند، محتمل است این رویداد، عرصه ای برای لزوم بازطراحی و تنظیم دستورالعمل برای سازمان های دولتی و حاکمیتی انگاشته شود تا در امتداد هم آهنگی با خط مشی کلان و منطبق با شناسه های ایرانی و اسلامی گستره وسیع فرهنگ، اصطلاحات مورد استفاده خود را تغییر دهند.
 
در سالی که از سوی "رهبر مدبر انقلاب اسلامی"(که سایه حضرتش مستدام باد) به نام جهش تولید و مشارکت مردم مزین شده است و با بهره برداری بالمعنی الاعم از واژه ی جهش تولید (شامل تولید و فرآوری در عرصه های فرهنگی و رسانه ای و کلمات اصیل پارسی) و با توجه به صوابدید معظم له در خصوص استفاده از اصطلاح"رایانه سپهر" به جای  "فضای مجازی" ضرورت دارد، در اولین قدم، نهادهای مرتبط با حکمرانی در کمترین زمان اقدام به اعمال تغییرات لازم در نامگذاری‌ جدید  واحدهای مرتبط با حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات از "فضای مجازی" به "رایانه سپهر" نمایند.

اگر خوشت اومد لایک کن
24
آخرین اخبار