اراک میزبان سومین دربی خارج از تهران

استقلال و پرسپولیس در حالی ساعت ۱۹ امروز در ورزشگاه امام‌خمینی اراک به میدان می‌روند که طبق آمار طی پنج‌سال گذشته دربی رفت دو تیم برنده نداشته است!

به گزارش راه شلمچه، هفته ششم رقابت‌های لیگ برتر ایران عصر امروز با برگزاری تنها یک دیدار آغاز می‌شود؛ مصاف حساس سرخابی‌های پایتخت که این‌بار، اما به جای آزادی باید در اراک به مصاف هم بروند، دربی زودهنگام لیگ که بی‌تردید حساس‌ترین بازی این هفته است.
این سومین دربی تاریخ دو تیم است که خارج از تهران برگزار می‌شود. پیش از این سرخابی‌های پایتخت یک مرتبه در سال ۱۳۷۳ در بندرعباس و مرتبه دیگر سال ۱۳۸۱ در تبریز به مصاف هم رفته بودند. این بار، اما اراک میزبان یکی از حساس‌ترین بازی‌های نیم‌فصل نخست است.


استقلال و پرسپولیس در حالی ساعت ۱۹ امروز در ورزشگاه امام‌خمینی اراک به میدان می‌روند که طبق آمار طی پنج‌سال گذشته دربی رفت دو تیم برنده نداشته است! در لیگ بیستم، این بازی با تساوی ۲-۲ به پایان رسید. نتیجه‌ای که در دیدار رفت لیگ بیست‌ودوم نیز عیناً تکرار شد. در لیگ بیست‌و‌یکم هم دو تیم با تساوی بدون گل به کار خود خاتمه دادند و در دربی رفت سال گذشته نیز با گلزنی یامگا در دقیقه ۷+۹۰، پرسپولیس شانس برتری و طلسم‌شکنی را از دست داد تا چهارمین دربی متوالی نیز با تساوی به پایان برسد و حالا باید دید دوئل امروز گاریدو و نکونام برنده‌ای خواهد داشت یا طلسم دربی‌های رفت در اراک هم ادامه پیدا خواهد کرد.


پرسپولیس بعد از قبول شکست در نخستین بازی لیگ نخبگان، هفته گذشته از سد آلومینیوم عبور کرد تا با روحیه و انگیزه خوبی در اراک به مصاف استقلال برود. تیمی که با وجود برتری قاطعانه مقابل الغرافه در آغاز لیگ نخبگان از عهده نساجی در قائمشهر برنیامد و با قبول تساوی در یک دیدار جنجالی در حالی دور از خانه از رقیب دیرینه خود پذیرایی می‌کند که با کسب پنج امتیاز از چهار بازی قبلی خود در رقابت‌های لیگ، پنج پله پایین‌تر از پرسپولیس (رده چهارم) سکوی نهم جدول رده‌بندی را در اختیار دارد. 

با وجود این کمتر کسی است که نداند داستان دربی با تمام بازی‌های لیگ و حتی بازی‌های آسیایی تفاوت دارد، برد و باخت در بازی‌های قبلی یا حتی جایگاه دو تیم در جدول رده‌بندی کمترین تأثیری در کسب نتیجه ندارد، اما پرواضح است که با وجود اهمیت این بازی و سه امتیاز آن، اولویت دو تیم همواره عدم دریافت گل بوده، هدفی که باعث شده عمدتاً دربی‌های پایتخت، به‌خصوص در دور رفت با تساوی به پایان برسد، چراکه مربیان ترجیح می‌دهند کار با تساوی تمام شود تا با قبول ریسک ارائه یک بازی هجومی احتمال باخت خود را افزایش دهند، به‌خصوص وقتی که اوضاع چندان بر وفق مرادشان نباشد.

 درست مثل شرایط این روز‌های نکونام که به سختی توانست یک‌بار دیگر مجوز ادامه حضورش روی نیمکت استقلال را تمدید کند و قبول شکست در دربی می‌تواند کار او را سخت کند، چراکه در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، سرمربی آبی‌پوشان دیگر نه فقط با مدیریت باشگاه که با هواداران نیز به چالش خواهد خورد، خصوصاً که امسال تنها در یک بازی موفق به کسب برتری شده و با یک باخت و دو تساوی نتوانسته عملکرد قابل قبولی را به نمایش بگذارد.


نکونام در این بازی روزبه چشمی را به دلیل اخراج در واپسین دقایق بازی هفته قبل مقابل نساجی در اختیار ندارد، اما پیگیری‌های مدیرعامل استقلال جواب داده و محرومیت مهرداد محمدی به سه جلسه کاهش یافته و باقی‌مانده آن به مدت یک‌سال تعلیق شده تا به این ترتیب آبی‌پوشان پایتخت مشکلی برای استفاده از این بازیکن در دربی نداشته باشند. اما اصلی‌ترین دغدغه نکونام جدا از حاشیه‌هایی که با مدیریت باشگاه دارد به خط دفاع تیمش در مصاف با پرسپولیس برمی‌گردد. دفاع استقلال برخلاف سال گذشته آن استحکام لازم را ندارد، به‌طوری‌که آبی‌پوشان نه فقط در این فصل هیچ کلین‌شیتی را ثبت نکرده که در چهار مسابقه شش گل نیز دریافت کرده‌اند، اما بدون شک این تیم در خط هافبک و حمله قدرت قابل توجهی دارد که می‌تواند گاریدو و شاگردانش را به دردسر بیندازد. هرچند که آلکسی گندوز، دروازه‌بان الجزایری سرخپوشان تأکید دارد که پرسپولیس در دربی قدرتش را به رخ استقلال و لیگ می‌کشد: «برای تیمی که می‌خواهد قهرمان شود، فرقی نمی‌کند با کدام رقیب بازی دارد.»


گاریدو برخلاف نکونام دغدغه‌ای بابت خط دفاعی تیمش ندارد. پرسپولیس که در چهار بازی اخیر تنها دو مرتبه دروازه‌اش باز شده، نه فقط در خط دفاع که در خط هافبک نیز توانمندی‌های قابل توجهی دارد که در مصاف حساس برابر استقلال می‌تواند در کسب نتیجه تأثیرگذار باشد. اما انتظارات از خط حمله این تیم با وجود به ثمر رساندن شش گل در بازی‌های قبلی همچنان بالاتر از این حرف‌هاست، خصوصاً مقابل حریفی، چون استقلال که کسب امتیاز از آن کار چندان ساده‌ای نیست.

 هرچند که علیپور هفته گذشته یک گل زد و یک پنالتی برای پرسپولیس گرفت، اما واقعیت این است که خط حمله سرخپوشان به اندازه‌ای که باید زهردار نیست که بتواند تهدیدی برای حریفی، چون استقلال باشد. با این حال اصلی‌ترین دغدغه گاریدو در این بازی به وضعیت اورونوف برمی‌گردد

هافبک ازبک سرخپوشان که گفته می‌شد مصدومیتش جدی نیست و می‌تواند در دربی به میدان برود، اما او روز گذشته نیز نتوانست در تمرین گروهی تیم شرکت کند و به ادامه درمان زیر نظر پرشکان تیم پرداخت تا شانس حضورش در مصاف با استقلال به پایین‌ترین حد ممکن برسد. 

بازیکنی که یکی از بهترین مهره‌ها و طراحان پرسپولیس است که عدم حضورش در ترکیب تیم می‌تواند کار گاریدو و شاگردانش را مقابل نکونام و یارانش سخت کند، به‌خصوص در شرایطی که پرسپولیس در صورت برد در این بازی می‌تواند خود را به رده دوم جدول و بیخ گوش سپاهان صدرنشین برساند.

         


                                

منبع: روزنامه جوان

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار