تدوین سند راهبردی اوتیسم برای حل مشکلات افراد مبتلا

محمدرضا عارف از تدوین سند راهبردی برای حل مشکلات افراد مبتلا به اوتیسم در دو ماه آینده خبر داد و تاکید کرد که دولت آماده رفع موانع قانونی است.

به گزارش راه شلمچه، محمدرضا عارف، در نشستی که صبح امروز (دوشنبه) با اعضای انجمن اوتیسم و خانواده‌های دارای فرزند مبتلا به اوتیسم برگزار شد، بر لزوم تدوین یک سند راهبردی برای حل مشکلات این افراد تأکید کرد. وی توضیح داد که این سند تحت نظر معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور و با همکاری اعضای انجمن اوتیسم ایران، خانواده‌های این کودکان و وزارتخانه‌های مرتبط پیش‌بینی شده و قرار است تا دو ماه آینده به نتیجه نهایی برسد تا فرهنگ‌سازی در این زمینه در اولویت قرار گیرد.

عارف همچنین افزود: دولت در راستای رفع موانع قانونی و در صورت نیاز برای تصویب قوانین جدید در هیئت دولت آمادگی دارد تا مشکلات درمانی، بیمه‌ای و معیشتی مبتلایان به اوتیسم و خانواده‌های آن‌ها را حل کند. به گفته وی، اجرای سند ملی اوتیسم و برنامه اقدام دو ساله انجمن برای حل مشکلات بیمه و توانبخشی این بیماران در همکاری با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی درباره افراد مبتلا به اوتیسم، خاطرنشان کرد که در گذشته به دلیل ناآگاهی عمومی، رفتارهای نامناسبی با این کودکان صورت می‌گرفت و اگر شناسایی در سنین پایین انجام شود، آن‌ها می‌توانند در آینده به افراد مؤثر و موفقی در جامعه تبدیل شوند. عارف از انجمن اوتیسم خواست تا اقدام‌های لازم را برای فرهنگ‌سازی در این زمینه انجام دهد.

معاون اول رئیس جمهور با توجه به روند رو به رشد آمار مبتلایان به اوتیسم در دنیا، بر لزوم استفاده از تجارب بین‌المللی، به ویژه از کشورهای هم‌فرهنگ، برای شناسایی و توانمندسازی این کودکان تاکید کرد. وی گفت که لازم است در سنین زیر ۷ سال شناسایی و اقدام‌های درمانی آغاز شود.

در این نشست، سعیده صالح غفاری، رئیس انجمن اوتیسم ایران، گزارشی از آمار شناسایی خانواده‌های دارای فرزندان مبتلا به اوتیسم و اقدام‌های انجام شده در این زمینه ارائه داد. در ادامه، اعضای هیئت مدیره این انجمن و خانواده‌های دارای فرزندان مبتلا به اوتیسم به تشریح مشکلات و نیازهای خود از جمله پوشش‌های بیمه‌ای و ایجاد مراکز توانبخشی و درمانی پرداختند.

آن‌ها همچنین بر لزوم غربالگری اوتیسم در وزارت بهداشت و حساس کردن وزارتخانه‌های مربوط به این اختلال در جامعه تاکید کردند.

منبع: خبرگزاری مهر

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار