تصاویری که «یحیی سنوار» را یک اسطوره ساخت

 خبرنگار آمریکایی با انتشار فیلم لحظات آخر مبارزه یحیی سنوار نوشت: «اسرائیل با انتشار تصاویری از آخرین لحظات یحیی سنوار اشتباه کرد. او با پوشیدن یک چفیه و به شدت مجروح شده، چوبی را به سمت پهپاد فیلمبرداری از او پرتاب کرد که آخرین اقدام در مخالفت با رژیم صهیونیستی بود. در مرگ او به یک اسطوره تبدیل شد.

به گزارش راه شلمچه، تصاویر هم «حیرت انگیز» بود هم غم به دل هر انسان آزاده‌ای می‌نشاند. عصر روز پنجشنبه بود که ناگهان تصاویر جسم بی‌جان «یحیی سنوار» فرمانده بی‌نظیر و استثنایی حماس که بیش از یک سال است با بزرگ‌ترین قدرت‌ها و شیاطین عالم می‌جنگید منتشر شد. وسط خرابه‌ها و بُتن‌ها و میلگردها، و در میان شقی‌ترین موجودات عالم، در حالی که دست راستش از آرنج به شدت زخم برداشته و انگشت اشاره دست چپش هم با چاقو بُریده شده بود منتشر شد.

هیچ کس حتی خود صهیونیست‌ها باور نمی‌کردند او، یحیی سنوار باشد. کاملا اتفاقی و در جریان نبرد تن به تن و نابرابر با او مواجه و با استفاده از انواع تکنولوژی‌ها و گلوله‌های ‌تانک او را به شهادت رساندند. چند ساعتی گذشت که صهیونیست‌ها اعلام کردند، با آزمایش دی‌ان‌ای اطمینان پیدا کرده‌اند که او، همان یحیی سنوار معروفی است که بیش از 20 سال و از نوجوانی در زندان‌های رژیم صهیونیستی بود و طی یکسالی که از عملیات طوفان‌الاقصی می‌گذرد، بزرگ‌ترین ضربه‌ها را به این رژیم و متحدانش وارد کرده است. 


تصاویری که از او یک اسطوره ساخت

در کنار عملیات‌های جنگی، عملیات روانی و رسانه‌ای نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. گاهی نوع پوشش خبری مثل «شلیک موشک‌ هایپرسونیک» یا «پرتاب بمب‌های سنگرشکن»، از خود این خبر مهم‌تر می‌شود. صهیونیست‌ها چون کاملا اتفاقی در شهر رفح به یحیی سنوار رسیده بودند، آمادگی لازم برای نمایش رسانه‌ای نداشتند. آنها بلافاصله تصاویر پیکر بی‌جان او را منتشر و اقدام به شادی کردند. حتی تصاویر ویدئویی که کوادکوپترهای این رژیم از لحظات آخر این رزمنده بی‌نظیر گرفته بودند، منتشر و ناخواسته از او یک قهرمان ساختند. تصاویر نشان می‌داد، مردی زخمی، در حالی که دست راستش به شدت مجروح و از کار افتاده و سر و صورتش با چفیه پوشانده شده بود، به کوادکوپتری که برای شناسایی وارد این ساختمان مخروبه شده خیره می‌شود و با این که خون زیادی از او رفته و بی‌حال بود، چوبی که جلوی دست چپش است را برداشته و به سمت کوادکوپتر پرتاب می‌کند. شناسایی انجام و ساختمان با شلیک مقادیر زیادی گلوله ‌تانک کاملا منهدم می‌شود. این تصاویر، ورق را علیه صهیونیست‌ها برگرداند و بنا بر اعلام رادیو و تلویزیون رژیم اسرائیل «از سنوار عملا یک اسطوره ساخت.»

سازمان رادیو و تلویزیون این رژیم اعلام کرد «صحنه‌هایی که ما می‌بینیم با آن چیزی که حماس یا جهاد اسلامی در فلسطین و حزب‌الله در لبنان می‌بینند، متفاوت است، آنها مردی را دیدند که تا واپسین لحظه و آخرین قطره خون مبارزه کرد؛ حتی هنگامی که زخمی شده بود...سنوار عملا به یک اسطوره تبدیل شد.»

فقط یک لحظه تصور کنید، آن چند نظامی صهیونیست حاضر در محل، انتشار این تصاویر را با فرماندهان و مقامات دولتی این رژیم هماهنگ می‌کردند. چون تصویری منتشر نشده بود، صهیونیست‌ها هر تصویری که دلشان می‌خواست از این لحظات جعل، و به خورد مخاطب می‌دادند. مثلا مدعی می‌شدند او در یکسوراخ پنهان شده بود یا مثلا، شماری از اُسرای صهیونیست را سپر انسانی قرار داده و.... اما صهیونیست‌ها با این حماقتشان، از یحیی سنوار-که حقیقتا یک قهرمان بود- یک اسطوره ساختند.

روزنامه صهیونیستی «معاریو» هم با انتشار گزارشی انتقادی از قول کانال 12 این رژیم نوشت نباید این تصاویر منتشر می‌شد... «ما به دست خود از او یک اسطوره ساختیم.» «دن کوهن»، خبرنگار آمریکایی نیز با انتشار فیلم لحظات آخر مبارزه یحیی سنوار نوشت: «اسرائیل با انتشار تصاویری از آخرین لحظات یحیی سنوار اشتباه کرد. او با پوشیدن یک چفیه و به شدت مجروح شده، چوبی را به سمت پهپاد فیلمبرداری از او پرتاب کرد که آخرین اقدام در مخالفت با رژیم صهیونیستی بود. در مرگ او به یک اسطوره تبدیل شد.»


هاآرتص: او تا لحظه آخر جنگید

گزارش روزنامه عبری زبان «هاآرتص» درباره دقایق آخر زندگی این رزمنده محبوب هم خواندنی است. در این روزنامه می‌خوانیم: «سنوار در اثر شلیک ‌تانک زخمی شده و دست خود را از دست داده بود. پس از ورود سربازان به ساختمان، او دو نارنجک به سمت آنها پرتاب کرد که از پله‌ها پایین غلتیدند.[کشته شدند]...الباقی سربازان عقب‌نشینی کردند و از پهپاد برای اسکن ساختمان استفاده کردند، و پهپاد مردی نقاب‌دار با دستی زخمی را مشاهده کرد... سنوار پهپاد را دید و یک تکه چوب به سمت آن پرتاب کرد. در این لحظه ‌تانک دوباره به سوی او شلیک کرد که ظاهراً او را کشت. همزمان، در ساختمانی که دو عضو دیگر حماس به آن رفته بودند، تبادل آتش رخ داد و در این تبادل یک سرباز از گردان ۴۵۰ تیپ بیسلاه به شدت زخمی شد.»


سنوار که بود؟ 

«یحیی سنوار»‌، معروف به «ابو ابراهیم» سال 1962 (1340 شمسی) در اردوگاه پناهندگان «خان یونس» در غزه متولد شد. در دانشگاه اسلامی غزه رشته زبان عربی خواند. خانواده‌اش پس از جنگ 1948 از عسقلان فلسطین اخراج شدند. او مبارزات خود را از همان دوران نوجوانی آغاز کرد و پس از مدتی یعنی حدود 20 سالگی دستگیر و زندانی شد. نزدیک به 23 سال در زندان ماند و در همان زندان مطالعات عمیق و زیادی در‌باره صهیونیزم و... انجام داد طوری‌که زبان عبری را هم مسلط شد. این نابغه بنیانگذار تشکیلات «مجد» هم هست. نهاد امنیت داخلی حماس برای شناسایی فلسطینی‌هایی که برای رژیم اسرائیل جاسوسی می‌کنند. او سال 2017 رئیس دفتر سیاسی حماس شد و به همراه «محمد ضیف» نقش کلیدی در طراحی و اجرای عملیات تاریخی طوفان‌الاقصی داشت. عملیاتی که صهیونیست‌ها بیش از 1400 کشته در آن دادند. او سال 2015 در لیست تروریستی آمریکا قرار گرفت و سال 2024 نیز رهبر حماس شد. شهید سنوار از چهره‌های تاثیرگذار و بسیار مهم حماس در جنگ 8 روزه 2014 و جنگ 21 روزه 2021 بود.


گزارش خواندنی وال استریت ژورنال 

این روزنامه آمریکایی مدتها پیش گزارش مفصلی درباره یحیی سنوار منتشر کرد که به نوشته تسنیم در سرزمین‌های اشغالی بازتاب زیادی داشت. این روزنامه در این گزارش اعلام کرد به برخی پیام‌ها و نامه‌های یحیی سنوار خطاب به رهبران حماس برای مذاکرات و مسیر جنگ دست یافته است و بخشی از آنها را افشا می‌کند. وال استریت ژورنال این را هم نوشت که در سراسر این پیام‌ها، سنوار روی «ایستادگی» و «ایمان» تاکید ویژه دارد. این گزارش با این بخش از نامه یحیی سنوار پایان می‌یابد که: «باید در مسیری که شروع کرده‌ایم پیش برویم... یا بگذار کربلای جدیدی رخ دهد... همان جمله همیشگی: وإنه لجهاد نصر أو استشهاد..‌..»


حماس: سنوار سربلند به شهادت رسید

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری شهاب، جنبش مقاومت اسلامی حماس در بیانیه‌ای شهادت «یحیی السنوار» را تبریک و تسلیت گفت. در این بیانیه می‌خوانیم: «حماس در نهایت عزت و کرامت و افتخار، شهادت مجاهد و رهبر بزرگ شهید یحیی السنوار 

«ابو ابراهیم» رئیس دفتر سیاسی حماس و فرمانده نبرد طوفان‌الاقصی را به ملت فلسطین، امت اسلامی و عربی و همه آزادگان جهان تبریک و تسلیت می‌گوید.. شهید السنوار زندگی خود را وقف فلسطین کرد و در نهایت جان خود را هم در راه خدا و آزادسازی فلسطین فدا کرد... شهید یحیی سنوار در میدان نبرد و سلاح به دست با نیروهای اشغالگر رودر رو شد و در خط مقدم جنگ بود و از سرزمین و مقدسات خود دفاع کرد و سربلندانه به شهادت رسید...»

به گزارش الجزیره، «زیاد النخاله»، دبیرکل جهاد اسلامی نیز طی پیامی شهادت یحیی سنوار را تبریک و تسلیت گفت. زیاد النخاله شهادت سنوار را نقطه تحولی در تاریخ مبارزات ملت فلسطین دانست. وی تاکید کرد: «نام او با بزرگ‌ترین نبردی که ملت فلسطین در تاریخ خود قدم در آن نهاده (نبرد طوفان‌الاقصی) پیوند خورده است... ملت و مقاومت فلسطین امانت‌دار خط مقاومت باقی خواهند ماند و نسبت به روح این رهبر بزرگ و نماد جهاد و مبارزه و مقاومت وفادار می‌مانند و پرچم او را زمین نمی‌گذارند و به راهش ادامه می‌دهند تا به یاری خداوند در نهایت به پیروزی برسند.»

از سوی دیگر محمد الهندی معاون دبیرکل جهاد اسلامی نیز تاکید کرد که شهید یحیی سنوار به نمادی فلسطینی عربی تبدیل شد. وی افزود: دشمن صهیونیستی یک سال از رسیدن به شهید یحیی سنوار عاجز ماند و شکست خورد همان‌گونه که در هفتم اکتبر نیز شکست خورد.


الجزیره: نتانیاهو مخفی شده بود یا سنوار؟!

«مصطفی البرغوثی» از کارشناسان مطرح جهان اسلام اما در گفت‌و‌گو با الجزیره، این طور به شهادت یحیی سنوار واکنش نشان داد که «می‌گفتند السنوار در تونل‌ها مخفی شده اما امروز بسیاری فهمیدند این نتانیاهوست که در پناهگاه مخفی شده است... سنوار 

نه تنها در ۷ اکتبر مفهوم بازدارندگی اسرائیل را در هم شکست بلکه با تصاویری که از آخرین لحظات زندگی خود به جای گذاشت، اسرائیل را از به تصویر کشیدن یک پیروزی محروم کرد... یحیی السنوار حتی با آخرین لحظه زندگی خود، اسرائیل و نتانیاهو را رسوا کرد. مگر ترور احمد یاسین، رنتیسی، هنیه و نصرالله مقاومت را متوقف کرد که شهادت السنوار مقاومت را متوقف کند؟... مشکل اسرائیلی‌ها این است که فهمی از موضوع شهادت ندارند و نمی‌دانند نهایت آرزوی هر فرمانده‌ای شهادت است.»


دوست و دشمن سنوار را قهرمان می‌دانند

خبرنگاران بی‌بی‌سی هم دیروز در واکنش به شهادت سنوار گفتند «دوست و دشمن او را قهرمان می‌دانند؛ فرمانده‌ای که تا آخرین لحظه سلاح بر زمین نگذاشت!. آقای سنوار نزد جوانان منطقه، یک قهرمان است و راهش ادامه پیدا خواهد کرد.»

«خلیل الحیه»، معاون رهبر حماس که در قطر ساکن است هم گفت که «حماس بر عهد خود با فرماندهان و رهبران خود پایبند است و تا زمان تحقق اهداف ملت فلسطین و ایجاد کشور فلسطین در سراسر اراضی فلسطین به پایتختی قدس؛ به این راه ادامه خواهد داد... شهادت سنوار تنها قدرت ما را تقویت می‌کند. اُسرای اسرائیلی برنخواهند گشت مگر این که تجاوز به غزه متوقف شود و عقب‌نشینی کامل از آن صورت بگیرد و اسرای ما نیز آزاد شوند... جنبش مقاومت اسلامی فلسطین شهادت فرمانده یحیی السنوار را به امت عربی و اسلامی تسلیت می‌گوید.»


منبع؛ کیهان

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار