قاسم جعفری:

خبر صریح رییس جمهور و چند نکته

آقایان دولت چهاردهم شما در ابتدای کار سوگلی شده‌اید و این عزیز شدن هر اندازه که مغتنم و عزت بخش است به مراتب سنگین و مسوولیت آفرین نیز هست. خصوصا سه یا چهار گزینه‌ای که خود بهتر می‌دانند اگر نقل قول‌ها و دفاع اینگونه رییس جمهور نبود گذشتن آنان از ایستگاه بهارستان تا مقر وزارتخانه بسی سخت و ناشدنی می نمود.

به گزارش راه شلمچه، قاسم جعفری نماینده ادوار مجلس و یکی از معاونین سیدمحمد حسینی معاون پیشین رئیس‌جمهور در امور مجلس نوشت: آقای دکتر پزشکیان بسیار خلاصه اما رسا و گویا برای اقناع نمایندگانی که دغدغه انقلابی گری داشتند نقطه زنی کرد .او گفت من بدون هماهنگی و مشورت پایین و بالا و هر کسی که باید مشورت می کردم وزیری را معرفی نکرده‌ام و در باره برخی با ظهوری که طعنه به نص می زد معرفی افرادی از وزرا را به رهبری نسبت داد.

 نکته مهم آن که قطعا آقای رییس جمهور راست می گوید چون هم خود بر این صفت اصرار دارد و هم در مراسم تنفیذ، رهبر انقلاب بر اتصاف او به صداقت تاکید کرد؛ هم از چنین تریبونی با چنین موضوع مهمی نمی‌شود خلاف واقع گفت. گر چه ممکن است ملاحظاتی را از ذهن گذراند مثلا این که ممکن است صرف نظر از برخی مصادیق تایید کلیت کابینه از سوی رهبری به طریق تقریر باشد. یا این که شاید بیان آن با این وضوح از تریبون عمومی کمی غیر دوراندیشانه باشد اما هر چه بود شاید بشود گفت مثل همیشه « الخیر فی ما وقع »؛ چون رای اعتماد یکجا به کابینه، در چنین شرایطی تزریق روحیه مضاعف و ایجاد انگیزه وافر به دولت و زیر مجموعه آن برای شروع خدمت و پیشبرد امور است.

 نباید فراموش کرد از آثار نیکوی این روش در فرایند رای اعتماد به محاق رفتن حاکمیت دوگانه و دو قطبی سازی است که طی سال‌های گذشته مدام دستاویز دشمن و برخی افراد و جریانات داخل و خارج با حسن نیت یا مغرضانه غافلا یا متغافلا قرار گرفته است. 

عده ای دائم نوشتند و گفتند که دولت و منتخب مردم می‌خواهد فلان اقدام را بکند اما جریان قدرت نمی گذارند. در طیف مقابل هم حرف از مظلومیت رهبری و منویات و حتی توصیه ها و اظهارات بر زمین مانده ایشان از سوی دولتمردان به میان آوردند اما اینک رییس جمهوری پا به عرصه حکم گذاشته است که عاقلا مختارا می گوید من تابع رهبری هستم و حتی در جریان تایید صلاحیتش در انتخابات مجلس  خویش را مدیون رهبری می داند. 

این که در گذشته روسای جمهور در مقام معرفی نامزدهای وزارت چه رویه‌ای داشته اند خود مطلب دیگری است. آیا آنان جز وزارت خانه های مرسوم درخواست نظر یا تایید صریح نمی کرده اند یا آن آنچه در روال طبیعی مشورت های غیر علنی حکمرانی می گذشته را بنا به ملاحظاتی ابراز نمی کرده اند. 

به هر حال نباید از دیده دور داشت که با این رویه کل کابینه چهاردهم راسا مدیون رهبری شده است و به همین مقیاس توقع جامعه در کارکرد آنان بسیار فزونی یافته است. به عبارتی باید گفت آقایان دولت چهاردهم شما در ابتدای کار سوگلی شده اید و این عزیز شدن هر اندازه که مغتنم و عزت بخش است به مراتب سنگین و مسوولیت آفرین نیز هست. خصوصا سه یا چهار گزینه‌ای که خود بهتر می‌دانند اگر نقل قول‌ها و دفاع اینگونه رییس جمهور نبود گذشتن آنان از ایستگاه بهارستان تا مقر وزارتخانه بسی سخت و ناشدنی می نمود.

البته برای مومن مسؤولیت همواره بار امانت است و نه طعمه و همای سعادت و برخورداری دنیایی اما فراموش نکنیم که خداوند وقتی بار بزرگ امانت اجتماعی را بر دوش بنده اش می گذارد یعنی او را در مقام خلیفة اللهی قرب و منزلت ویژه ای بخشیده است. 

جایگاه خدمتگزاری به خلق خدا و گره گشایی از کار آنان و بویژه مدد سانی به محرومان و نیازمندان نعمتی بزرگ عنایت الهیه می باشد. از سوی ارتقاء عزت ملی و دفاع از حقوق ملک و ملت در تعاملات بین المللی بسیار ارزشمند است.

به هر حال ما به عنوان شهروند دعا می کنیم این خیل به میدان آمده در انجام تمام وظایف  رسالت ها و ماموریت های محوله موفق و منصور باشند . شخص رییس محترم جمهور خوب می دانند که این کمیت و کیفیت در رای اعتماد جایگاه او را در تعاملات بین المللی چقدر قوت بخشیده است و اینک قدرتمندتر از گذشته و رساتر از دیروز می تواند از مصالح  منافع و حقوق ملت ایران دفاع کند . 

در پایان تاکید می کنیم آقای رییس جمهور وفاق ملی شعاری ناب و دلنشین است اما در تبیین مفهوم آن عجله کنید تا گروه‌های قدرت و ثروت و فتنه جو و دنیا طلب از طیف های مختلف داخلی و خارجی معنای آن را مصادره به مطلوب نکنند.


امید است گذشته آیینه عبرت و چراغی باشد فراروی آینده

 آقای رییس جمهور ظاهرا ذهن مبارک آن اندازه که به کلیات انس دارد هنوز برای تبیین جزییات و زیر موضوعات و مسائل ریز  آمادگی نشان نمی‌دهد اما خوب می‌دانید که سکانداری قوه اجرا اشراف و اهتمام به موضوعات، مسائل چالش ها و ابرچالش ها را نیز می طلبد.

سیاست های ابلاغی ، منشور گام دوم سند چشم انداز برنامه هفتم و سایر اسناد بالادستی باید با نقشه اجرایی دقیق زمینی و پیاده سازی شود. به هر حال امیدواریم توفیق قرین مسؤولیت و زمامداری تان باشد و فرهیختگان و صاحبان علم و تجربه با این نگاه که موفقیت دولت موفقیت همگان است به میدان بیایند و با درایت و وفای عملی دولت به قولش تا اخر پرانگیزه بمانند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار