به گزارش راه شلمچه، این روزنامه در این رابطه مینویسد: «هزاران یهودی ارتدکس (افراطی) در اسرائیل در مراسم تشییع جنازه یک خاخام یهودی حضوری سنگین داشتند. آنها با فشار دادن یکدیگر، سعی میکردند خود را به تابوت خاخام برسانند و دست خود را به آن بزنند و به نوعی به آن ادای احترام کنند.
این مراسم تشییع جنازه در شرایطی انجام شد که شیوع ویروس کرونا در اسرائیل اوج گرفته بود و اقدامات محدودکننده زیادی برقرار بود. با این حال، یهودیان ارتدکس (افراطی) که در نزدیکی قلبِ بیت المقدس حضور داشتند، بدون توجه به پروتکلهای بهداشتی و در شرایط که دهان و بینی خود را با ماسک نپوشانده بودند، اقدام به تجمع کرده و عملا به افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا کمک کرده و میکنند. این مسئله به طور خاص در میان این دسته از یهودیان، به وضوح قابل مشاهده است.
حضور قابل توجه یهودیهای افراطی در مراسم تشییع جنازه یک خاخام یهودی (که به طور غیرقانونی برگزار شده و خودِ وی هم بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته)، عملاً نمودی عینی از نقش این افراد در گسترش ویروس کرونا در اسرائیل است.
*مراسم تشییع جنازه یک خاخام یهودی با حضور گسترده یهودیان افراطی (حاردیم ها) در بحبوحه شیوع ویروس کرونا
برای این دسته از یهودیان افراطی، حضور در مراسم تشییع جنازه یک خاخام یهودی، یک وظیفه فردی و همچنین مذهبی است. از دیدِ آنها، اینکه آنها دست به تابوت خاخام یهودی متوفی بگیرند و وی را در گذار به جهان جدید همراهی کنند، نشانهای از احترام مذهبی است که حتما باید بجا آورده شود.
با این حال، طیفها و گروههای فکری مختلفی نیز بر این باورند که این اقدام آنها در واقع نوعی بی احترامی به زندگی و حیات دیگران است. بسیاری خطاب به این دسته از یهودیان افراطی میگویند که آیا رفتن به مراسم تشیع جنازه و خواندن تورات برای مرده ضروری است و یا اینکه با رعایت پروتکلهای بهداشتی، به حیات و زندگی دیگران احترام بگذاریم؟
اقدامات یهودیان افراطی که به آنها «حاردیم» نیز گفته میشود، عملاً در تقابل با رویههای علمی است و با خرافه گرایی، شیوع گسترده ویروس کرونا مخصوصاً در میان پیروان این فرقه را تسهیل میکند. زمانیکه بحران شیوع ویروس کرونا آغاز شد، یکی از رهبران حاردیمها قول داد که اگر پیروانش از قوانین یهود پشتیبانی کنند، بدون تردید از شر این ویروس در امان خواهند بود.
سالهاست که یهودیان افراطی یا همان حاردیمها، صرفا بر مطالعه متون به اصطلاح دینی خود تاکید داشتهاند و از هر اقدامی که با مدرنیته و عقل هماهنگ باشد، دوری کردهاند. بیاعتنایی آنها به تفکرات رایج و غالب موجب شده تا این گروه در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا، با چالشهای اصلی، درون خود و همچنین با دیگر طیفهای فکری اسرائیل رو به رو شوند و اختلافات میان آنها بیش از پیش افزایش یابد.
از زمان آغاز بحران شیوع ویروس کرونا، بسیاری از پیروان یهودیت ارتدکس در اسرائیل، نسبت به قوانین محدودکننده و پروتکلهای بهداشتی بی اعتنا بودهاند و در عوض ترجیح میدهند تا به صحبتها و موضع گیریهای رهبران مذهبی خود جهت مقابله با کرونا توجه کنند. البته که حتی در میان این افراد نیز انسانهایی هستند که تبعیت از پروتکلهای بهداشتی و ثبت نام جهت دریافت واکسن و دیگر اصول بهداشت و سلامت را مورد توجه قرار داده و میدهند.
با این حال، شماری از خاخامهای افراطی و پیروانشان، ابدا به پروتکلهای بهداشتی توجه ندارند و همچنان اقدام به برگزاری مراسم عروسی و عزا و شرکت در آنها به صورت دسته جمعی میکنند. آنها همچنان مدارس و مراکز مذهبی خود را باز نگه میدارند و هیچ توجهی به رعایت شرایط قرنطینه ندارند. شماری از یهودیان افراطی حتی علیه مقررات محدودکننده، قیام نیز کردهاند و درگیریهای گستردهای با نیروهای پلیس داشتهاند.
اِلی پالی، رئیس موسسه حاردی برای مسائل عمومی میگوید که مناقشات جاری میان حاردیمها و جریان غالب در اسرائیل، یک مسئله ریشه دار و قدیمی است. نزاعهای عمیقی میان حاردیمها و دیگر طیفهای فکری و مذهبی اسرائیل وجود دارد که محور اصلی آنها نیز موضوعات مهم و اساسی در قالب هویتِ یهودیسم است. در این بحبوحه، ناگهان سروکله بحران شیوع ویروس کرونا نیز پیدا شد و بر شدت و میزان اختلافات افزوده است و هر کدام از این گروه ها، تحلیلها و تفاسیر خاص خود را در برخورد با مساله پیش آمده دارند.
عدم برخورد با این خام خام های افراطی توسط دولت اسرائیل
در جریان پاندمی ویروس کرونا، رژیم اسرائیل هیچگونه برخورد قابل توجهی را با حاردیمها به دلیل نقض گسترده پروتکلهای بهداشتی (توسط آن ها) انجام نداده است. ناظران بر این باورند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل عمیقا از ناراحت کردن و خشمگینی یهودیان ارتدکس به دلیل کنش ورزی آنها در چهارچوب مناسبات سیاسی اسرائیل، هراس دارد.
بسیاری از تحلیلگران حوزه بهداشت و سلامت بر این باورند اگر چه اسرائیل در بحث واکسیناسیون زود وارد عمل شده، اما اقدامات گروههایی نظیر حاردیمها که به پروتکلهای بهداشتی بی اعتنا هستند و به راحتی مقررات را زیر پا میگذارند، موجبِ افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا شده است. این مساله در میان حاردیمها، به مراتب وضعیت وخیم تری دارد.
نکته عجب در مورد یهودیان ارتدکس این است که آنها تشکیلاتی را ایجاد کرده اند که عمیقا با نظام بهداشت و درمان، سر جنگ دارد. آنها خود به منازل پیروانشان که درگیر ابتلا به ویروس کرونا شده اند، پرستار و پزشک میفرستند و حتی به دلیل اقدامات ناکافی آنها تاکنون تعدادی از مبتلایان، فوت کرده اند. پیروانشان نیز عملا هرآنچه آنها میگویند را با تعصب و بدون توجه به عقل، دنبال میکنند. این پیروان بر این باورند که بهترین پزشک برای مریضِ آن ها، خاخامِ آن هاست. یکی از حاردیمها میگوید: "همه ما میدانیم که دانش بشری با محدودیتهای جدی رو به رو است. وقتی ما یک خاخام را فرامی خوانیم، عملا ما چیزی را از وی میخواهیم که خداوند برای ما میپسندد.
چهار پسرِ یک خانواده حاردیم (یهودیان افراطی) که تحت تاثیر آموزههای خاخامهای خود، از بردنِ پدرشان که به ویروس کرونا مبتلا است نزد پزشک و بیمارستان، خودداری میورزند و معتقدند خاخامهای یهودی و عبادت، دوای درد پدرشان است.
عدم مراجعه یهودیان افراطی به بیمارستان و پزشک و رواج عجیب خوددرمانی در میان آنها در بحث مقابله با ویروسکرونا، کاملا مشهود است.
علم مهم است، اما برای حاردیم ها، این پدیده در مرحلهای قبل از تفکرات افراطیشان قرار دارد. در شرایط فعلی، حتی نگاهی عادی به مناطق سکونتِ حاردیمها در بیت المقدس نشان میدهد که آنها تا چه حد نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی بی اعتنا هستند. محل سکونت حاردیمها در بیت المقدس، منطقهای با تمرکز جمعیتی و عبور و مرورِ بالا است و به راحتی امکان انتقال ویروس کرونا را فراهم میکند.
یهودیان افراطی اقدام به اعزام پزشکانِ خود به خانههای آن دسته از پیروانشان، که احساس میکنند به ویروس کرونا مبتلا شده اند، میکنند.
بسیاری از مراکز آموزش دینی حاردیم ها، بر خلاف دیگر مراکز آموزشی که به دلیل کرونا بسته شده اند، همچنان باز بوده و به کار خود ادامه میدهند. در برخی از مناطقی که حاردیمها حضور دارند به وضوح میتوان دید که همچنان مراسم عزا و عروسی برقرار است و کسی به پروتکلهای بهداشتی توجه نمیکند.
ما (نیویرک تایمز) به عینه شاهد بودیم که یک نفربه میان عزاداران حاردیم رفت و همه آنها را به عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی فراخواند. او میگفت: "ماسکهاتون رو بردارید". او معتقد بود که بحران شیوع ویروس کرونا در واقع مجازاتی از سوی خدا به دلیل ناکامی یهودیها در پیروی از دستورات خدا بوده است. تنها علاج و راه حل نیز تبعیتِ متعصبانه از به اصطلاح دستورات خداوند است.
جدای از اینها ما در یک مراسم تدفین دیگر که در یک کنیسه برگزار میشد نیز حضور پیدا کردیم. در ابتدا همه ماسک بر دهان داشتند با این حال، وقتی نوبت به حرکت دادنِ تابوت و همراهی آن جهت دفن رسید، همه چیز آشفته شده و بسیاری بدون استفاده از ماسک در کنار هم بوده و سعی میکردند به نوعی تابوتِ مرده را لمس کنند.
عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در مراسم تدوین یهودیان افراطی (حاردیم ها)، امری کاملا مشهود است. اساسا برگزاری مراسم تدفین در شرایط کنونی، غیرقانونی است.
با گشت و گذاری ساده در محلهای زندگی حاردیمها میتوان مشاهده کرد که پوسترهای زیادی مبنی بر اعلام خبر مرگ خاخامها و همچنین پیروان آنها به دلیل ابتلا به ویروس کرونا چاپ شده است. عجیب اینکه در میان اعلامیههای فوت، مطالبی نیز به چشم میخوردند که اساسا وجود ویروس کرونا و فلسفه رعایت پروتکلهای بهداشتی را زیر سوال میبردند.
روی یکی از این پوسترها عبارت عجیبی نوشته شده بود: "یهودیان، چشمان خود را باز کنید. چرا برای واکسیناسیون عجله میکنید؟ ابتدا بهتر است افرادی غیر از ما واکسینه شوند". بسیاری بر این باورند که یهودیان افراطی و رهبران و خاخامهای آن ها، باید هر چه سریعتر از خواب برخیزند. بسیاری جان خود را از دست داده اند و بسیاری دیگر نیز در شُرُف ابتلا و مرگ هستند».
دیواری مملو از اعلامیههای فوتِ یهودیان و خاخامهای افراطی که در عین حال روی آن، پوسترهایی با هدف زیرسوالبردنِ چالش ویروس کرونا و اقدامات تقابلی با آن نیز دیده میشود.
منبع؛ دانشجو