واکنش رسانه‌های خارجی از عملیات موشکی ایران علیه اسرائیل

سه‌شنبه‌شب در حالی که شادمانی و خوشحالی، افکار عمومی منطقه را فرا گرفته بود، یحیی ابو زکریا (روزنامه‌نگار و اندیشمند مصاحبه‌کننده با امام خمینی)، خطاب به رهبر معظم انقلاب در شبکه ایکس نوشت: «احسنت ای خراسانی!».

به گزارش راه شلمچه، اولین بُعد از ابعاد اهمیت عملیات این است که علاوه‌بر سامانه راداری و پدافندی رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس و فرانسه (و دولت ذلیل اردن) تلاش کردند مانع اصابت موشک‌های ایرانی به اهداف از پیش تعیین شده شوند اما بیش از 90درصد موشک‌ها به ویژه موشک‌های هایپرسونیک فتاح به اهداف موردنظر اصابت کرد.

این در حالی است که انگلیس و فرانسه اعلام کردند در عملیات دفاع از اسرائیل در مقابل حملات موشکی ایران شرکت داشته‌اند. بنیامین نتانیاهو نیز دیشب در حالی که دستانش می‌لرزید، بیانیه‌ای را از رو خواند و مدعی شد «حمله تلافی‌جویانه ایران موفق نبوده است. آمریکا در رهگیری موشک‌های ایران کمک کرد». همزمان وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: «موشک‌های ایران را رهگیری کردیم. این عملیات موشکی، ۲ برابر وسیع‌تر از عملیات قبلی بود. پیش از حمله، هیچ‌ پیامی دریافت نکردیم. خواستار توسعه درگیری در منطقه نیستیم و از ایران می‌خواهیم حملات بعدی را متوقف کند».

اما از این آبروداری‌های رسمی که بگذریم، ای‌بی‌سی‌نیوز از قول یک مقام آمریکایی فاش کرد: ایران مجموعاً ۲۲۰ موشک ظرف ۳۰ دقیقه شلیک کرد که یکی از موشک‌های ایران به فاصله ۵۰۰ متری مقر موساد در تل‌آویو اصابت کرد».گزارش مشابهی هم از سوی شبکه سی‌ان‌ان منتشر شد که تاکید می‌کرد: «بر اساس ویدیوهای منتشره، ایران دست‌کم ۳ نقطه را هدف قرار داد. بخش عمده و قابل‌توجهی از ۱۸۰ فروند موشک شلیک‌شده، یا به مقرهای موساد، و پایگاه‌های هوائی نواتیم و تل‌نوف اصابت کرد، یا به نزدیکی آنها. دست‌کم ۲ فروند موشک در نزدیکی مقر موساد فرود آمد. شمار قابل‌توجهی از موشک‌ها به پایگاه هوائی نواتیم اصابت کردند».

خبرنگاران عبری و غربی هم تصاویر قابل‌تاملی را از کابوس سه‌شنبه شب ترسیم کرده‌اند؛ همچنان که رزا پرتو، روزنامه‌نگار صهیونیست گفت: «اینجا به خاطر وحشت حاکم، در شب سال نو عبری، همه به پناهگاه‌ها رفتند، اصلا شرایط خوبی نیست، پر از دلهره است». گزارش خبرنگار ای‌بی‌سی از پناهگاه نیز حاکی از این بود که ‌«این شب بسیار بسیار بسیار طولانی برای اسرائیل به اندازه ۸۰ سال طول می‌کشد».

همان ساعاتی که روزنامه هاآرتص نوشت: «تمام عسل‌های دنیا هم نمی‌تواند این شب عید را شیرین کند». روزنامه یدیعوت آحارونوت از افزایش دزدی‌ها به بهانه فرار صهیونیست‌ها به پناهگاه خبر داد و نوشت: «در حالی که همه به دنبال موشک‌ها به پناهگاه‌ها هجوم بردند، کسانی بودند که منتظر فرصت بودند تا اقدام کنند. دزدی، به محله لوینسکی در تل‌آویو نفوذ کرده است».

ویدئوهای منتشره کمک بسیاری کرد تا رژیم صهیونیستی نتواند مانند همیشه سیاست مطلق سانسور و پنهانکاری و انکار را به اجرا بگذارد، چنان که یک شهرک‌نشین صهیونیست در ویدئویی می‌گوید: «همه‌چیز می‌لرزید و تقریباً تمام شیشه آپارتمان‌ها شکسته شد» و دیگری با لحنی آمیخته به حیرت و ترس، درباره موشک‌هایی که با سرعت از بالای سرش عبور می‌کنند، اظهار می‌کند: «اینها موشک‌های حماس نیست، موشک‌های خمینی است». خبرنگار نیویورک‌تایمز هم که در تل‌آویو حضور داشت، عنوان کرد: «خانه من که نزدیک مقر موساد، واحد ۸۲۰۰ و آژانس اطلاعات است، می‌لرزید».

شدت بی‌سابقه ضربات چنان بود که شبکه صهیونیستی اینترنشنال ناچار شد اذعان کند: «حملات موشکی بی‌سابقه بود. ایرانی‌ها پایگاه‌های نظامی اسرائیل را زدند و در دنیا قدرت‌نمایی کردند. حتی ایلان ماسک هم اصابت موشک‌ها به اهداف را منتشر کرد. سامانه‌های پدافندی اسرائیل شکست خوردند.»

اما در ارزیابی راهبردی عملیات، کارشناس الجزیره تاکید کرد: «ایران، تمام دستاوردهای نتانیاهو را هدف قرار داد، اسرائیل تاکنون چنین صحنه‌هایی را تجربه نکرده بود و حالت سرخوشی را از دست داد». شبکه الجزیره عنوان کرد: «نتانیاهو می‌خواست در لبنان از شر فاجعه ۷ اکتبر حماس (غزه) خلاص شود، اما ایران، او را غافلگیر کرد». برخی محافل رسانه‌ای، تخمین زدنند که ۲۰ تا ۳۰ جنگنده رژیم صهیونیستی در حملات ایران منهدم شده باشد. در همین حال، اسکات ریتر افسر سابق سیا می‌گوید: «اسرائیل، شمشیر را به دست گرفت. اکنون اسرائیل با شمشیر نابود خواهد شد. ایران، امروز (دیشب) ثابت کرد که اسرائیل نمی‌تواند از خود دفاع کند؛ حتی با وجود تمام وزن ایالات‌متحده در پشت آن».

شبکه BBC هم که حامی سنتی صهیونیست‌هاست، به ناچار بخش کوچکی از ضربت ایران را روایت کرد و نوشت: «موشک‌ها و پهپاد‌های ایران که ۱۳ آوریل از فراز گنبد طلایی قبه‌الصخره در بیت‌المقدس عبور می‌کردند، تصویری ساختند که تا مدت‌ها در ذهن‌ها باقی خواهد ماند. آنها از پدافند هوائی چند لایه عبور کرده و به اهدافی مانند پایگاه هوائی نواتیم اصابت کردند. حمله‌ای که برای دومین‌بار، اول اکتبر تکرار شد. این‌بار ایران با تعداد بیشتری از موشک‌های بالستیک حمله کرد و مواضع بیشتری را هدف قرار داد. این اتفاق، به باور ویلیام آلبرک (مدیر سابق برنامه کنترل سلاح ناتو) معادلات و چهره خاورمیانه را برای همیشه تغییر داد».

سه‌شنبه‌شب در حالی که شادمانی و خوشحالی، افکار عمومی منطقه را فرا گرفته بود، یحیی ابو زکریا (روزنامه‌نگار و اندیشمند مصاحبه‌کننده با امام خمینی)، خطاب به رهبر معظم انقلاب در شبکه ایکس نوشت: «احسنت ای خراسانی!».

هرچند برخی محافل رسانه‌ای همسو با اسرائیل ادعا کرده یا احتمال داده‌اند اسرائیل بخواهد به برخی مناطق نفتی یا نظامی حمله کند، اما مقامات ارشد نظامی و سیاسی تاکید کرده‌اند ایران آماده زدن ضربات وسیع‌تر، عمیق‌تر و دردناک‌تر در عمق رژیم صهیونیستی است؛ چنان که سردار وحیدی فرمانده اسبق سپاه قدس تاکید کرد: «ما می‌توانستم همانند رژیم عمل کنیم و برای کشتن مقامات‌شان ضرباتی بزنیم که حتی در پناهگاه‌ها به درک واصل شوند اما نخواستیم به غیرنظامیان ضربه بزنیم. از بخش غافلگیرکننده توان نظامی خود استفاده نکردیم، اما اگر دست از پا خطا کنند، از همه توان استفاده خواهیم کرد و تل‌آویو و حیفا را زیر و رو می‌کنیم. امشب می‌توانستیم تمام تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان کنیم». 

گزارش اخیر شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان می‌گوید: «تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد ایران، موشک‌های بسیار زیادی را برای ادامه درگیری آماده کرده و فقط منتظر پاسخ اسرائیل است تا موج جدید حملات را شروع کند».

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار