به گزارش راه شلمچه، هادی ابراهیمی مدیرکل صدا و سیمای مازندران و دانشیار علوم سیاسی دانشگاه مازندران نوشت: شیخ فضل الله نوری اهل روستای لاشک بلده شهرستان نور، عالم بزرگی که به نمایندگی از مرجع تقلید اعلم جهان اسلام یعنی میرزای شیرازی بزرگ، از نجف به تهران آمد تا مانع از شکل گیری جریان انحرافی حاکم بر نهضت مشروطه شود و بی تعارف بر مشروعه شدن مشروطه اصرار ورزد، همان عالم بزرگواری که نه تطمیع شد، نه تهدید در او اثر کرد و نه فریب خورد.
شیخ فضل الله با بصیرت دینی و انقلابی دریافت که پشت شعارهای بظاهر زیبای آزادی و مردم خواهی، جنگ قدرت غرب گرایان و بیگانگان، فقط و فقط اسلام را هدف قرار داده و بنای روشنفکران تکنوکرات و تحصیل کردگان در غرب، مصادره مشروطه به نفع غرب و طراحی ساختار حکومتی با قانون اساسی غربی و غیراسلامی بر اساس اندیشههای لیبرال دمکراسی است و دقیقا به همین خاطر احساس خطر کرد و پیشتازتر از همه علماء، محکم پای کار آمد و با افشاگری و جهاد تبیین، به جنگ پشت پردهها رفت تا ماهیت اصلی مشروطه خواهان دین ستیز را افشاء و معرفی کند.
شیخ فضل الله نوری، با اصرار بر نظارت فقها بر مصوبات مجلس شورای ملی و مخالفت مجلس با این پیشنهاد، عملا قربانی دسیسههای سفارت انگلیس در تهران شد و در حالیکه تحت هیچ عنوان حاضر به نصب پرچم روس و یا حتی هلند بر بام منزلش جهت استفاده از مصونیت عرفی و توافقی نشد، توسط عوامل انگلیسی مشروطه دستگیر، محاکمه و به اعدام محکوم شد و در مرداد سال ۱۲۸۸ یعنی در ۶۵ سالگی در حالیکه همچنان برای مردم سخنان روشنگرانه پیرامون خطری که متوجه اسلام است، بیان میکرد در میدان توپخانه تهران و در ملاء عام به دار آویخته و پیکرش در قم در جوار حضرت معصومه (س) خاکسپاری شد.
اما مهمتر از مظلومیتی که ایشان در زمان حیات با آن مواجه شد و غریبانه به دار آویخته شد، استمرار مظلومیتی است که حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، گریبانگیر این عالم بزرگ دینی و شخصیت عظیم انقلابی شده است، نکته تأسف بارتر اینکه حتی در مازندران که زادگاه اوست، حرکتی مشابه معرفی میرزاکوچک خان جنگلی توسط گیلانیها یا معرفی رئیس علی دلواری توسط بوشهریها و... به وقوع نپیوست
البته اینجانب بعنوان مسئول رسانه استانی، علیرغم تلاشهای فراوان اذعان میکنم که ما نیز یکی از دستگاههایی هستیم که پیرامون معرفی شیخ فضل الله عزیز قصور داشته ایم و به دلیل خلف وعده برخی از مسئولین از جمله جناب آقای دکتر نوبخت معاون وقت رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، نتوانستیم دین خود را به این اسطوره انقلابی و دینی با ساخت سریالی فاخر ادا کنیم، اما برای یک تجلیل بزرگ، نیازمند یک عزم جمعی، اراده جمعی، خرد جمعی و تلاش گروهی هستیم و به بیان دیگر همه نهادهای اجرایی و فرهنگی و اجتماعی باید پای کار آمده و تولیدات فاخر از جمله پیشنهادات ذیل را در دستور کار قرار دهند
۱-تولید سریال چندین قسمتی و ورود به جزئیات شکل گیری شخصیت ایشان از ولادت تا شهادت با واکاوی مواضع دین گرایانه و انقلابی ایشان
۲-برگزاری همایش جامع با محوریت حوزههای علمیه قم و نجف و با حضور علمای بزرگ و محققین بنام و معرفی عمیقتر ایشان همراه با تحلیل مواضع دردمندانه دینی و انقلابی و تجلیل از این سطح از شهامت ایشان
۳-چاپ کتبی در باره مواضع انقلابی و اتفاقات تلخ ناشی از مشروعه خواهی وی و حوادث تلخ و عبرت آموز صحنه اعدام مانند پرت کردن عمامه ایشان و تبرک جویی مردم از آن با ریزریز کردن آن و نیز تبیین شخصیت و تراز علمی و اعتبار حوزوی شیخ فضل الله همراه با خاطرات و تصاویر و حواشی
۴-ساخت تله فیلمها و مستند رواییها و نمایشهای رادیویی و تلویزیونی
۵- نامگذاری خیابانها، اماکن بزرگ و معتبر در استان مانند دانشگاهها و ... به نام ایشان
۶-احداث موزه شیخ فضل الله نوری و گردآوری همه آثار مربوط به ایشان
۷-راه اندازی خانه مشروعه مشابه آن چیزی که در تبریز و اصفهان اتفاق افتاد!
۸-فیلم سینمایی شیخ فضل الله نوری به کارگردانی و بازیگری حرفه ایترینها
۹-برگزاری مسابقات مقاله نویسی و تحلیل تاریخی نقش آفرینیهای شبخ فضل الله و تطبیق آنها با حوادث و انحرافات مشابه امروزی و استفاده از آن به عنوان یک الگو و سرمشق تاریخی
۱۰-برگزاری یادوارهها و کنگرههای تخصصی پیرامون شیخ فضل الله در شهرهای مازندران، تهران، قم و نجف بر اساس قول حجت الاسلام حسینی از مازندرانیهای فعال در بیت رهبری
باید تأکید کنم که حوادث اینروزهای جامعه ما در فرایند جنگ شناختی غرب با جمهوری اسلامی ایران به سمت و سویی میرود که به معرفی مدل شخصیتی ایشان سرمشق گیری از ایشان بعنوان یک الگو به شدت نیازمندیم و داستانهای تلخ شیخ فضل الله نوری بیشتر عبرت آموزند و ما را متوجه خواهند کرد که نتیجه سکوت، تساهل و تسامح فرهنگی و عقیدتی، دورشدن از چالشهای انقلابی و متمایل شدن به سازشهای ننگین چه عواقبی را برای انقلاب و انقلابیون در پی دارد
در فراز پایانی با تمسک به این شعر حافظ باید به ذهنیت مسئولین استان در ادوار گذشته و امروز تلنگر زده و شوک ایجاد کنم که گفت:
باغ مرا چه حاجت سرو و صنوبر است
شمشاد خانه پرور من از که کمتر است
منظورم این است که شهید شیخ فضل الله از بزرگوارانی مثل شهید مدرس چه کم دارد که به آن بزرگوار همه جوره پرداخت شد، اما به شیخ فضل الله ظلم شد؟! ای کاش، شیخ فضل الله هم مثل شهید مدرس، اصفهانی بود که هم چندین سریال برایش ساختند و هم تمثال او را روی اسکناس گذاشتند، هم ساختمان قدیمی مجلس را بنام او مزین کردند و یا مثل میرزاکوچک خان، گیلانی بود که سریالش را ساختند، یا مثل رئیس علی دلواری، بوشهری بود و خلاصه اینکهای کاش این بزرگوار از هر کجا بود، اما فقط مازندرانی نبود
تأسف بارتر اینجاست که تهران بزرگترین بزرگراه را بنام شیخ فضل الله کرده است، اما دریغ از چنین نامگذاری در مازندران!
در مشهد نام فرودگاه بزرگ و بین المللی خراسان رضوی بنام شهید هاشمی نژاد مزین شده اما در مازندران خبری از اینگونه نامگذاریها نیست!
تبریزیها حق ستارخان و باقرخان و نبز شهید باکریها را به خوبی ادا کردند، اما مازندران از شخصیت بزرگی مثل شیخ فضل الله نوری که سرآمد ستارخانها و باقرخان هاست، تجلیل نشده است
در پایان بزرگداشت عالم مجاهد و شهید بزرگ تاریخ معاصر در برهه کنونی که عدهای به ظاهر لیبرال آزادی خواه به دنبال دموکراسی آزاد و بدون ارزشهای الهی در نظام جمهوری اسلامی ایران هستند را امری ضروری برای معرفی پیشگامان دیار علویان با هدف احیای نام بزرگان و آشنایی جوانان و نوجوانان با مفاخر این سرزمین میدانم و ضمن اعلام آمادگی برای انجام یک کار فاخر و ماندگار با تراز بین المللی برای شیخ فضل الله مشروط به تأمین بودجه آن توسط مدیران ارشد استانی، از همه ارگانهای ذیربط بخصوص ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه قم با محوریت مشترک استانداری و رسانه استانی، تأکید میکنم که شیخ فضل الله نماد بارز توسعه دغدغههای دینی برای سرنوشت نهایی انقلاب در چشم اندازهای تهاجمات فرهنگی و جنگهای شناختی و ترکیبی است که در سالهای اخیر ارزشها و آرمانها و عقاید ما را هدف قرار داده اند.
کافی است که در درک خطرها و تهدیدهای همه جانبه دشمن کمی جدیتر باشیم و با بصیرت بیشتری اوضاع جامعه امروز و آینده را تحلیل کنیم تا قدر فرصت بزرگی مثل شیخ فضل الله نوری را بیشتر بدانیم.