کاهش دما و برف شمال ایران در هفته آینده

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد از رگبار شدید باران و گرد و غبار در چند استان و احتمال خطراتی همچون طغیانی رودخانه‌ها خبر داد.

به گزارش راه شلمچه، سازمان هواشناسی با انتشار هشدار زرد، از فعالیت یک سامانه بارشی خبر داد که موجب بارش رگباری باران، رعد و برق، احتمال تگرگ، وزش باد شدید و گرد و خاک در بسیاری از مناطق شمالی آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در امروز جمعه، 27 مهرماه می‌شود.

این سامانه بارشی ممکن است باعث طغیان رودخانه‌ها، بالا آمدن ناگهانی آب در نهرها و مسیل‌ها، صاعقه، آبگرفتگی معابر، ایجاد لغزندگی در جاده‌ها، جاری شدن روان‌آب و سیلاب، و همچنین خطر رانش کوه و سقوط سنگ و اشیا از ارتفاعات شود. همچنین احتمال خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی نیز وجود دارد.

سازمان هواشناسی از مردم درخواست کرده تا از ترددهای غیرضروری و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، برپایی چادرهای مسافرتی در این نواحی، فعالیت‌های تفریحی مانند طبیعت‌گردی و کوهنوردی، چرای دام و تردد عشایر در اطراف رودخانه‌ها و مناطق مرتفع خودداری کنند. همچنین از افراد خواسته شده تا به استحکام سازه‌های موقت و لایروبی کانال‌ها و پل‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

علاوه بر این، سازمان هواشناسی به انجام تمهیدات لازمی برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و آمادگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با راهداری و خدمات امدادی توصیه کرده است.

در هشدار دیگری، ورود گرد و غبار به استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، همدان، مرکزی و نوار غربی خوزستان پیش‌بینی شده است. این شرایط می‌تواند منجر به کاهش کیفیت هوا، آسیب به صنعت برق‌رسانی، سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی و همچنین شکسته شدن درختان شود.

سازمان هواشناسی همچنین توصیه کرده که در فضای باز از ماسک استفاده شود، سازه‌های موقت محکم شوند و از فعالیت‌های خطرناک مانند کوهنوردی، جابجایی با گلایدر و هواپیماهای سبک خودداری گردد. از دیگر مواردی که باید به آن توجه شود، عدم پارک و عبور و مرور خودرو در نزدیکی ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان آسیب‌پذیر است.

بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که از فردا، شنبه 28 مهرماه تا روز سه‌شنبه اول آبان‌ماه، در نوار شمالی کشور کاهش محسوس دما حاکم خواهد بود و بارش برف برای ارتفاعات این مناطق نیز پیش‌بینی می‌شود.

آسمان تهران برای امروز با شرایط صاف تا قسمتی ابری، به خصوص در بعدازظهر همراه با افزایش ابر و باد پیش‌بینی شده است. دمای بیشینه پایتخت نیز 28 درجه بالای صفر خواهد بود که انتظار می‌رود فردا به 27 درجه کاهش یابد.

منبع: تسنیم

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار