واکنش به فایل صوتی که طوفان به‌پا کرد!

انتشار یک فایل صوتی، از مصاحبه منتشر نشده سعید لیلاز با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه واکنش‌های زیادی را در فضای رسانه‌ای کشور و شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

 

به گزارش راه شلمچه، دیروز شبکه ماهواره ای ایران اینترنشینال با انتشار قسمتی از مصاحبه ظریف با سعید لیلاز خبر از یک گفتگوی جنجالی داد که در آن ظریف ناگفته ها و بعضا گله های خود را در این هشت سال بازگو کرد. 

انتشار این فایل صوتی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، بمب خبری بود که همه را شوکه کرد، به طوری که از همان ساعات اولیه پخش آن واکنش های زیادی را در پی داشت.گفته می شود تاریخ این فایل صوتی، مربوط به ششم اسفند سال ۱۳۹۹ است و توسط مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری به مدیریت حسام‌الدین آشنا تهیه شده و قرار به انتشار آن نبوده است. 

در همین رابطه یکی از فعالان رسانه ای نزدیک به دولت مدعی شد که این گفتگو در قالب برنامه‌ای با عنوان «تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید» ضبط شده است. 

واکنش آشنا به انتشار فایل صوتی ظریف 

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با انتشار توئیتی به فایل صوتی پخش شده از وزیر امور خارجه واکنش نشان داد.حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری در توئیتی نوشت: اللهم و من ارادنی بسوء فأرده و من کادنی فکده ،انشاالله این سوء نیت و کید احتمالی به خودشان برگردد.

محمدعلی ابطحی: میدان بی‌دیپلماسی و دیپلماسی بی‌میدان امکان ندارد

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشت: انتشار مصاحبه محرمانه و غیرآماده شده برای پخش آقای ظریف، هیجان فراوانی در داخل و خارج ایجاد کرد؛ اما با نگاه غیر هیجانی چند نکته مهم وجود دارد. من کل فایل را گوش کردم. علیرغم تبلیغات و هیاهوهای فراوان، حرف ویژه ای در آن نبود که به صورت کلی تا به حال گفته نشده باشند. عناوین این اختلاف نظر ها همیشه دو سوی تحلیل تحلیلگران را به خود مشغول داشته و ده ها مقاله و یادداشت از دو سو منتشر شده است. و البته شاید فقط کمی دیپلماتیک تر،‌ این تحلیل ها از سوی وزیر خارجه و سایر تحلیلگران مطرح می شده است. میدان و دیپلماسی دو وادی متفاوت هستند. مسئول دیپلماسی باید از دیپلماسی و مسئول میدان باید از میدان دفاع کند. طبیعی‌ترین مساله این است که این دو باید مکمل هم باشند، ولی لازم نیست که اختلاف نظر نداشته باشند.

فایل صوتی مصاحبه ظریف با هدف ضربه زدن به مذاکرات وین منتشر شده

جلیل رحیم جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در توییتی در واکنش به انتشار فایل صوتی مصاحبه ظریف نوشت: ظریف بارها به صراحت گفته است که کاندیدای ریاست جمهوری نیست، پس انتشار فایل مصاحبه بسیار مهم وی ربطی به انتخابات ندارد و با هدف ضربه زدن به مذاکرات وین و استیضاح رئیس دستگاه دیپلماسی و تکمیل کننده تخریب های اخیر در نطنز و سایر آسیب ها به منافع ملی ماست؛ هشیار باشیم!

فایل صوتی ظریف و تحقیق و تفحص درباره درز اطلاعات محرمانه

امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس در حساب توییتری خود نوشت: مجلس درز اطلاعات محرمانه و بعضا سری کشور در یک شبکه ضدایرانی را که در قالب مصاحبه نفر اول مسئول سیاست خارجی لو داده شده، تحقیق و تفحص می‌کند و افراد خائن به ملت و کشور را به قوه قضاییه معرفی خواهد کرد.

نماینده مشهد: ظریف باید پاسخگو باشد

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: آقای ظریف در مصاحبه‌ای که فایلش منتشر شده مطالبی را مطرح می‌کند که گویا فراموش کرده وزیر خارجه کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فایل منتشر شده از مصاحبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف باید راجع‌به مطالبی که در این مصاحبه مطرح کرده توضیحات لازم را بدهد.

وی افزود: آقای ظریف در این مصاحبه مطالبی را مطرح می‌کند که گویا نمی‌داند وزیر خارجه کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران است و مسائلی را به چالش می‌کشد که جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی است که وی در آن سمت وزارت امور خارجه را دارد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: آقای ظریف پس از ۴۰ سال در حوزه دیپلماسی در جمهوری اسلامی ایران گویا هنوز متوجه خطوط قرمز نظام و خط مشی نظام در حوزه سیاست خارجی نیست.

پژمانفر خاطرنشان کرد: این قبیل افراد باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران خط مشی‌اش مبارزه با استکبار و در رأس آن‌ها آمریکای جهانخوار است و کار به گونه‌ای نیست که ما بخواهیم کشورمان را مثل کشور‌های دیگر از جمله کشور‌های غربی اداره کنیم.




اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار