کاندیداهای ریاست جمهوری در باره فیلترینگ چه گفتند؟

شش نامزد چهاردهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره تلویزیونی در باره فیلترینگ فضای مجازی کشور پاسخ‌های متفاوتی دادند.

به گزارش راه شلمچه، بخش دوم مناظره امشب برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، در باره فضای مجازی و فیلترینگ بوده که شش کاندیداها به این پرسش پاسخ داده بودند.



پورمحمدی: فضای مجازی دنیای هزار رنگ فرصت‌ها و تهدیدهاست

پورمحمدی در ادامه درباره حکمرانی در فضای مجازی گفت: بحث فضای مجازی و ضرورت آن برای همه ثابت شده است، فضای مجازی دنیای هزار رنگ فرصت‌ها و تهدیدهاست. اول باید این فضا را شناخت و اهمیت ان را درک کرد و روی فرصت‌های دست گذاشت. بدون این فضا دیگر زندگی ممکن نیست و نسل جدید دنیای متفاوتی با ما دارد.

وی افزود: این که خیلی اوقات صورت مسأله را پاک و روی فیلترینگ تمرکز کنیم خوب نیست، در یک مقطعی کار قابل دفاع است، اما ادامه دار شدن آن باعث حضور مافیای VPN می‌شود. ما یک کشور توانمند با ظرفیت‌های گسترده در حوزه سخت افزار و نرم افزار هستیم، آن زمان که در دولت یازدهم بودم بحث یک پیام رسان داخلی را مطرح کردم که حداقل در جهان اسلام حرف برای گفتن داشته باشد، اما هرجایی راه افتاد که پیام رسان راه بیندازد، من گفتم اگر مشکلی است با یک پیام رسان شرقی وارد مذاکره شویم، حتی یک پیام رسان غربی، اما ناگهان آقایان عقب نشینی کردند.

پزشکیانممنوعیت‌ها را برمی‌دارم؛ در بحران‌ها ممنوعیت طبیعی است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم پاسخگویی به پرسش‌های مناظره درباره اینترنت و فیلترینگ گفت: موضوع روشن است و با وجود همه حرف‌هایی که گفته شد، فعلا فیلترینگ راه انداختیم، بسیاری از شغل‌ها از دست رفتند و زندگی میلیون‌ها انسان تحت تاثیر قرار گرفت.

پزشکیان گفت: گروهی اینجا نشسته‌اند و برای زنان شعار  می‌دهند درحالی که در متروها حجاب‌بان‌ها فعالیت می‌کنند. من با ممنوعیت‌هایی که مردم را عصبانی و شغل‌هایی را در فضای مجازی نابود کرده، مقابله خواهم کرد. چه لزومی به وجود فیلتر است که عده‌ای هم فیلترشکن بفروشند و کسب و کار راه بیاندازند؟ 

وی با بیان اینکه اگر اینترنت آزاد شود دولت خود می‌تواند آن را کنترل کند، گفت: فرهنگ‌ها را دولت درست نمی‌کنند بلکه در مساجد و حوزه‌ها باید درست شود. روحانیت محترم در دانشگاه و مدرسه حضور دارند اما زنان بی‌حجاب شدند.  در جامعه عده‌ای ما را نمی‌پذیرند تکلیف ما با این‌ها چیست؟ مردم روز به روز هم با هم ما بدتر می‌شوند. اگر بحرانی ایجاد شود موافقم که محدودیت گذاشته شود ولی وقتی شرایط عادی است چه نیازی به محدودیت وجود دارد.

جلیلی: سکو‌های ارتباطی می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش بعدی صحبت‌های خود با تشکر از کسانی که در فضای مجازی نه منفعل بلکه فعال برخورد کردند و پیام رسان‌های داخلی را طراحی کردند اظهار داشت: نرم‌افزار‌ها در موضوع فضای مجازی برخورد فعالانه داشتند و امروز در جهان سکو‌های فضای مجازی نقش فزاینده‌ای در حکمرانی دارد.

جلیلی افزود: دولت‌ها به دنبال بین المللی کردن سکو‌های خود هستند و درباره سکو‌های کشور‌های دیگر قوانین سخت گیرانه وضع می‌کنند که برخورد آمریکا با تیک تاک از این جمله است.

وی ادامه داد: نگرانی که در بحث هوش مصنوعی مطرح می‌شود این است که اگر کسانی در این فضا حاکم شوند و اطلاعات معتبر را سرکوب و داده‌های غلط را وارد کنند، موجب بر هم زدگی فرهنگ و حکمرانی‌ها خواهد شد. بر همین اساس ده‌ها سایت علمی و فرهنگی را می‌بندند و عکس حاج قاسم را حذف می‌کنند.

جلیلی با تاکید بر اینکه سکو‌های داخل حکمرانی را به داخل کشور آوردند و نشان دادند که اگر فعالانه برخورد کنیم مردم استقبال می‌کنند که برای مثال نرم‌افزار نشان از این جمله است، اظهار داشت: سکو‌های ارتباطی می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند و امروز ما ظرفیت بسیار خوب و یک جهان فرصت در این زمینه داریم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توان موج وسیعی از اشتغال را ایجاد کرد خاطرنشان کرد: دولت در این زمینه باید همکاری کند و سهم آنها را از درآمد اینترنت پرداخت کند. 


قاضی‌زاده هاشمی:قطعا نیاز به اینترنت سریع، باکیفیت و امن داریم،

قاضی‌زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه اول دور دوم خود، در خصوص اینترنت، گفت: اینترنت بحث مهمی است، فرزند خانواده برای آموزش به اینترنت، مادر برای ارتباطات اجتماعی و حتی کسب و کار به اینترنت نیاز دارد و یکی از مشاغل زنانه مشاغل اینترنتی هستند.

وی ادامه داد: قطعا نیاز به اینترنت سریع، باکیفیت و امن داریم، دولت هوشمند بدون اینترنت اتفاق نمیفتد، نقد و نظارت بر مسئولین بدون اینترنت امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه «مشکلات مردم در این حوزه به سه دسته تقسیم می‌شود»، عنوان کرد: اول اینکه زیر ساخت مناسب توسعه پیدا نکرده، بعدی بحث محدودیت‌های فکر نشده است و دیگری نیروی انسانی مجرب در این حوزه است که تا مجرب میشود مهاجرت می‌کند برای درامد‌های شگرفی که در خارج در اختیار او است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در دولت سیزدهم تلاش‌هایی در این زمینه کردیم، پروژه فیبر نوری با سرعت شروع شده انشالله به سرعت هم به سرانجام برسد، سرعت اینترنت از ۲۲ مگابایت بر ثانیه به ۳۶ مگابایت بر ثانیه رسیده است. اما این رشد‌ها ملموس به علت استفاده از فیلترشکن ملموس نیست.

وی با انتقاد از سیاست فیلترینگ، افزود: این سیاست محدودیت ما موثر نبود و نباید‌تر و خشک را باهم بسوزانیم. خیلی از این محدودیت‌ها علمی نبوده و با دقت استفاده نشده است، مثلا گوگل پلی و برخی بازی‌ها را فیلتر کردیم که مردم ازاری است.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: بهترین قاضی در بحث فیلترینگ عرف جامعه است، باید در این مسیله خود خانواده و مردم نقش افرینی کنند. باید با توجه به اینکه داشنمند و فناری در این مسئله داریم باید وارد حکمرانی اینترنت در جهان شویم.


زاکانی: بیشترین فیلترینگ در زمان پورمحمدی صورت گرفت!

در نوبت سوم از بخش اول مناظرات زاکانی در مورد فیلترینگ صحبت کرد

نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: هیچ ملت و دولتی نیست که درک درست داشته باشد و سرزمین و افکار خودش را در اختیار بیگانگان بگذارد، فیلترینگ و صیانت فرق دارد دوستان ابتدا بی پروایی کردند در زمان ظهور پیام رسان‌ها وضعیت را جوری فراهم کردند که فعالیت ان‌ها ضابطه‌مند نبود در حالیکه در همه دنیا ضابطه‌مند هستند. بعد همین دوستان که در ستاد‌ها هستند دکانی با اسم دور زدن فیلترینگ باز کردند، این اقایان داستان صیانت و فیلترینگ را با هم خلط میکند.

وی ادامه داد:بنده در سال ۱۳۸۸ در دانشگاه سخنرانی داشتم گفتم این موهبت است، چون زمینه تعامل فراهم می‌کند. ما زمینه قوی داریم، سست نیستیم غربی‌ها انقلاب ما را در حصار قرار دادند حالا می‌توانیم راحت انرا به سراسر دنیا بفرستیم، الان در شهرداری از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم کدام یک از دوستان از ان استفاده می‌کنند. در دولت رئیسی توسعه زیر ساخت‌ها انجام شد و سرعت اینترنت ۵۰ برابر شد.

زاکانی تصریح کرد: ناظر بر حجاب بان‌ها شوخی و جدی قاطی نکنید اگر دروغ گفتید که عذرخواهی کنید اگر شوخی کردید بازم باید توبه کنید، چون اینجا جای شوخی نیست اعضای ستاد شما دارند شما رادبه قعر چاه می‌برند از پورمحمدی تشکر میکنم، چون بیشترین میزان فیلترینگ در دوره ایشان صورت گرفته و خوب است در این مورد شفاف سازی کنند.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار